top of page

Zo laat je diabetes jouw verjaardag niet verpesten

Bijgewerkt op: 1 aug. 2023

Gisteren vierde ik mijn 28e verjaardag. De tweede verjaardag met diabetes type 1. Gezelligheid, een taartje eten en een glas wijn drinken horen er op zo'n dag toch een beetje bij voor mij. Vorig jaar dacht ik nog dat dat niet mogelijk zou zijn met diabetes en je niets zou mogen snacken, maar dat blijkt gelukkig niet waar te zijn. Ik heb een superleuke dag gehad, zonder hoge bloedsuikers. En met deze tips is de kans groter dat jou dat ook lukt.

fruittaartje

1. Eet drie hoofdmaaltijden, ook op je verjaardag

Door gewoon ontbijt, lunch en avondeten te eten zoals je normaal ook zou doen, zorg je ervoor dat je beter verzadigd bent en niet continu hoeft te snacken. Tijdens verjaardagen staat er meestal van alles op tafel en daar mag je ook heus wel wat van eten, maar het is makkelijker om het wat in balans te houden als je niet uitgehongerd bent. Ook handig: zorg voor wat snacks met weinig koolhydraten zoals pinda's, notenmix, olijven, komkommer en paprika. Dan heb je tussendoor ook wat 'te knabbelen'.

2. Spuit meer insuline voor snacks met veel koolhydraten

Wil je een lekker taartje eten, een stuk chocolade of cake? Kan gewoon! Zorg er alleen voor dat je hier rekening mee houdt en er extra insuline voor spuit. Ook kan het handig zijn om je insuline wat eerder te spuiten (ongeveer een kwartier voordat je begint met eten), zodat je een grote bloedsuikerpiek kunt voorkomen.


plantaardige snacks

3. Zorg voor lekkere suikervrije drankjes

Frisdranken zoals cola en cassis zijn niet de beste opties als je diabetes hebt. De light- of zero-varianten hebben daarentegen weinig effect op je bloedsuikers. Daarnaast kan je natuurlijk ook (bruis)water, thee en koffie drinken. Als je de niet-suikervrije variant echt veel lekkerder vindt, drink dan gewoon een glaasje, maar zorg er wel voor dat je rekening houdt met het aantal koolhydraten (zie tip 2). Wil je ook alcohol drinken? Let er dan op dat de kans op een hypo in de uren erna groter is. Een voordeel: die kun je ook oplossen met taart! ;)

Drankje

4. Vergeet niet te bewegen

Op typisch Nederlandse verjaardagen zit iedereen vaak op een stoel in het welbekende kringetje. Kan best gezellig zijn, maar als je de hele dag zo blijft zitten, gaat je insulinegevoeligheid achteruit. Probeer toch wat te blijven bewegen door bijvoorbeeld te dansen, een actief spelletje te doen of een stuk te gaan wandelen. Is dat niet haalbaar? Zorg er dan voor dat je alvast wat gesport hebt voordat je gasten allemaal komen. Ook in de uren na je work-out zijn je spieren gevoeliger voor insuline.

5. Geniet van je dag!

Hoewel het belangrijk is om je diabetes goed in de gaten te houden, moet je ook gewoon kunnen genieten van je verjaardag. Probeer niet al te veel te stressen (dat is ook niet goed voor je bloedsuikers) en plezier te maken met je vrienden en familie. Geniet ervan!


Wat doe jij het liefst op je verjaardag?

Commentaires


bottom of page