top of page

Fruit eten als je diabetes type 1 hebt

Bijgewerkt op: 1 aug. 2023

‘’Nu je diabetes hebt, kun je beter niet meer dan 1-2 stuks fruit per dag te eten’’. Dat was het advies van een verpleegkundige vlak na mijn type 1-diagnose. Een arts zei daarentegen juist dat het allemaal niet veel uit zou maken wat ik at, als ik maar genoeg insuline zou spuiten voor het aantal koolhydraten.


Het lijstje met voedingsmiddelen dat ik later mee naar huis kreeg, stond vol met dingen als crackers met vruchtenhagel, ontbijtkoek, rood vlees en andere bewerkte producten. Een beetje in de war was ik wel. Kan ik - nu ik ziek ben - beter voor hagelslag kiezen dan voor een appel of banaan? Dat is toch niet logisch?



Heeft fruit 'te veel' suiker?

Er zitten veel koolhydraten en natuurlijke suikers in de meeste soorten fruit. Maar ook vezels, vitamines en voedingsstoffen! En die suikers heb je ook gewoon nodig als brandstof voor je hersenen.


Ik vind het zo jammer dat mensen bijna ‘bang’ worden gemaakt voor het eten van fruit, terwijl het supergezond voor je is en er over het algemeen juist veel te weinig van wordt gegeten. De focus wordt naar mijn idee gelegd op de verkeerde dingen, waardoor sommige mensen eerder een koek eten dan een banaan, want: fruit heeft 'te veel suiker'.


Focus op toevoegen in plaats van vermijden

Er zijn ontelbaar veel onderzoeken over de positieve effecten van het eten van meer fruit. Kunnen we niet beter kijken naar welke gezonde dingen we kunnen TOEVOEGEN aan ons eetpatroon om ons fitter te voelen, in plaats van te focussen op wat je niet meer zou ‘mogen’?


Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een salade of een bakje rauwkost aan je lunch, een extra stuk fruit tussendoor of het eten van meer groente bij je avondeten. Zo voel je je sneller verzadigd en heb je waarschijnlijk vanzelf minder vaak zin in frituur en snoep. En voel je alsjeblieft niet schuldig over het eten van een peer of een bak aardbeien, want je bent juist hartstikke goed bezig!


Neem ook een kijkje op de website van Diëtist Lobke Faasen. Ze heeft bijvoorbeeld een uitgebreid artikel geschreven over verschillende mythen over koolhydraten.


Wat vind jij hiervan? En hoeveel fruit eet jij meestal op een dag?

Comments


bottom of page