top of page

Mastering Diabetes: wat ik als type 1-diabeet geleerd heb van dit boek

Bijgewerkt op: 12 dec. 2023

Er zijn heel veel verschillende meningen over gezonde voeding. Zeker als het gaat om voeding in combinatie met diabetes. Sommige mensen zweren bij een koolhydraatarm of veganistisch dieet, anderen denken er niet zoveel over na en eten gewoon waar ze zin in hebben. Je weet zelf het beste wat voor jou werkt.

Een tijdje geleden stuitte ik op het boek Mastering Diabetes. Ik werd meteen nieuwsgierig, omdat ik las dat de schrijvers zich focussen op een plantaardig voedingspatroon. Op basis van wetenschappelijke onderzoeken wordt in dit boek advies gegeven over het optimaal managen van alle soorten diabetes (type 1, type 2, prediabetes en zwangerschapsdiabetes). In deze blog vat ik kort samen wat ik van dit boek geleerd heb over diabetes type 1.

Koolhydraatrijk eten met diabetes

De mannen achter de Mastering Diabetes-aanpak, Cyrus Khambatta en Robby Barbaro, leven allebei zelf met diabetes type 1 en hebben een methode ontwikkelt die zich richt op het volgen van een plantaardig dieet (zonder dierlijke producten) dat bestaat uit volwaardige koolhydraten en weinig vetten. Ja, je leest het goed. Voor de verandering geen koolhydraatarm, maar een koolhydraatrijk dieet dus!

Insulineresistentie tegengaan met een plantaardige levensstijl

Het doel van de Mastering Diabetes methode is om insulineresistentie tegen te gaan. Insulineresistentie komt voor als je spieren en je lever minder goed reageren op de werking van insuline. Je lichaam wordt als het ware ongevoelig voor insuline.


Nu denk je misschien: ''Ik heb diabetes type 1 en maak geen insuline meer aan, dus dat is niet relevant voor mij''. Maar ook bij diabetes type 1 kun je minder goed gaan reageren op de insuline die je inspuit, waardoor je steeds meer nodig zult hebben.

Volgens de Mastering Diabetes-methode kun je insulineresistentie omkeren door overtollig vet in je spier- en levercellen te verminderen. Dit kun je doen door te focussen op:

  • Plantaardige, volwaardige voeding: In het boek wordt aangeraden om producten te eten die van nature plantaardig en vetarm zijn, maar ook veel vezels, water en voedingsstoffen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, kruiden en specerijen.

  • Timing van eten: Door te eten op vaste tijdstippen die goed in jouw levensstijl passen, kun je jouw insulinegevoeligheid en gezondheid verbeteren. Ook helpt het om insuline te spuiten op de juiste momenten (bijvoorbeeld een half uur voor je maaltijd), zodat deze goed z'n werk kan doen.

  • Dagelijkse beweging: Je lichaam is ervoor gemaakt om actief te zijn. Als je dagelijks bewegen een onderdeel van je levensstijl maakt, zul je naast je insulinegevoeligheid waarschijnlijk ook je energieniveaus en humeur verbeteren.


Omgaan met bloedsuikerpieken bij een koolhydraatrijk dieet

Ben je begonnen met het eten van meer koolhydraten, dan zijn er volgens de MD-methode een paar manieren om bloedsuikerpieken na je maaltijd te voorkomen:

  • Eet zoveel mogelijk onbewerkte producten (zoals groenten, fruit, aardappelen en volkoren granen).

  • Probeer ervoor te zorgen dat je vetinname niet hoger is dan 30 gram per dag (of maximaal 15% van het totale aantal calorieën).

  • Stap langzaam over op een plantaardig dieet in de loop van 1-2 maanden en focus op het aanpassen van één maaltijd per keer. Zo kun je kleine veranderingen doorvoeren in je insulineschema en dat helpt je om te begrijpen hoe elke maaltijd je bloedsuikers beïnvloedt.

  • Let op de timing van je insuline en probeer ervoor te zorgen dat je bloedglucose rond de 6.5 mmol/l (of 120 mg/dL) en dalende is, voordat je een maaltijd met veel koolhydraten gaat eten.


De Mastering Diabetes methode volgen als je geen veganist bent

Kun je deze methode ook volgen als je niet volledig plantaardig wil eten? In het boek staat een stoplicht schema waarin voedingsmiddelen in een groene, oranje en rode categorie zijn onderverdeeld. Je wordt aangemoedigd om zoveel mogelijk plantaardig te eten, maar als dat niet helemaal haalbaar is voor jou, kun je nog kleine hoeveelheden dierlijke producten blijven eten. Dat is je eigen keuze en mag je natuurlijk zelf beslissen.

Mijn mening

De adviezen in het boek zijn wetenschappelijk onderbouwd en de inhoud is heel uitgebreid. Het leest niet echt lekker weg, maar is wel leerzaam. Mede dankzij de afbeeldingen die erin staan is het ontstaan van diabetes mij nu nog duidelijker geworden. De vele succesverhalen van diabeten die de MD-methode hebben gevolgd waren wel interessant, maar daar lag naar mijn idee iets te veel focus op, waardoor het na een tijdje als een verkooppraatje begon te voelen.

Verder denk ik dat de manier van eten die ze aanraden over het algemeen heel gezond is, maar lang niet voor iedereen haalbaar. Dertig gram vet per dag is bijvoorbeeld erg weinig (de Hartstichting raadt 44 tot 89 gram vet per dag voor een vrouw aan en 56 tot 111 gram voor mannen), en gezonde vetten uit bijv. noten, zaden en avocado's kunnen juist helpen je een verzadigd gevoel te geven. Aan de andere kant ben je, nadat je dit boek gelezen hebt, wel voorgoed genezen van het idee dat je als diabeet koolhydraatarm zou moeten eten.


Ik denk dat het goed is om de MD-methode als een soort richtlijn te gebruiken, maar je hoeft het niet honderd procent te volgen om gezond te kunnen zijn en je diabetes onder controle te houden. Met het eten van minder dierlijke producten en meer groenten en fruit ben je al een heel eind. In het kort zou ik zeggen: informeer jezelf, lees het boek, haal de tips eruit waar jij iets mee kunt, maar blijf ook genieten!

Comments


Onderwerpen

De auteur

Guusje Nagels

Hypo's & Hikes is een blog over reizen, vrijheid en gezond leven met diabetes type 1, opgericht door Guusje Nagels. Meer weten?
Lees hier verder.

Populaire blogs

bottom of page